Prosto w prawo Skróty klawiszowe⌘KCtrl KPrzejdź do przepisu, ustawy albo sygnatury/Pole pytania albo wyszukiwania na stronie← →Poprzedni i następny artykuł albo strona listyCKopiuj przypis; z zaznaczonym tekstem cytat z przypisemLKopiuj linkFUkryj albo pokaż spis treści ustawyEscZamknij panel, menu albo okno?Lista skrótów Dla profesjonalistyPro
Spis treści ustawy

Art. 85 ustawa o emeryturach i rentach z FUS

Obowiązuje od 1.03.2023Stan prawny na 27.10.2026Źródło: ELI / Sejm RP, oficjalny PDF ↗
Cała ustawa

Aktualne brzmienie

Art. 85.
1.Kwoty najniższej renty z tytułu niezdolności do pracy wynoszą:
1)1588,44 zł miesięcznie – dla osób całkowicie niezdolnych do pracy;
2)1191,33 zł miesięcznie – dla osób częściowo niezdolnych do pracy.
2.Kwota najniższej emerytury, z zastrzeżeniem art. 24a ust. 6, art. 54, art. 54a ust. 2 i art. 87, oraz renty rodzinnej wynosi 1588,44 zł miesięcznie.
2a.Jeżeli w wyniku waloryzacji emerytura przyznana na podstawie art. 24a lub art. 27a, osobie niemającej okresu składkowego i nieskładkowego wymaganego do ustalenia tej emerytury w wysokości najniższej emerytury, jest niższa od obowiązujących od terminu waloryzacji nowych kwot najniższych rent z tytułu niezdolności do pracy, emeryturę tę podwyższa się odpowiednio do:
1)kwoty, o której mowa w art. 85 ust. 1 pkt 1, jeżeli emerytura z urzędu została przyznana osobie uprzednio uprawnionej do renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy;
2)kwoty, o której mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2, jeżeli emerytura z urzędu została przyznana osobie uprzednio uprawnionej do renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy.
3.Kwoty najniższych świadczeń, o których mowa w ust. 1–2a, podwyższa się przy zastosowaniu wskaźnika waloryzacji, o którym mowa w art. 89–94.
4.Świadczenia ustalone w kwotach niższych niż określone w ust. 1–3, w tym także świadczenia ustalone wraz ze zwiększeniami, o których mowa w art. 56 ust. 3 i 4 oraz w art. 73 ust. 3 i 4, podwyższa się do tych kwot z urzędu, a jeżeli ich wypłata była wstrzymana – po wznowieniu wypłaty.
5.Przepis ust. 4 stosuje się do świadczeń przyznanych zgodnie z postanowieniami umów międzynarodowych ubezpieczonym zamieszkałym w Polsce, w taki sposób, aby suma świadczenia przyznanego na podstawie ustawy i świadczenia zagranicznego nie była niższa od kwoty świadczeń określonych w ust. 1–3.
6.Emerytury przysługującej z Funduszu nie podwyższa się do kwoty najniższej emerytury, jeżeli przysługuje ona osobie, która ma ustalone prawo do emerytury wojskowej obliczonej według zasad określonych w art. 15a ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2025 r. poz. 305) lub do emerytury policyjnej obliczonej według zasad określonych w art. 15a i art. 15d ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2024 r. poz. 1121, 1243, 1562 i 1871 oraz z 2025 r. poz. 1366).

Tekst ujednolicony ISAP, stan prawny na 27.10.2026, tekst z 21.04.2026. Wiążący jest tekst ogłoszony w Dzienniku Ustaw: oficjalny PDF ↗, otwórz w wyszukiwarce, zgłoś błąd.

Powiązane przepisy

  • art. 4 pkt 3 definicja
    Fundusz – Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, o którym mowa w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych;
  • art. 4 pkt 10 definicja
    renta – rentę z tytułu niezdolności do pracy i rentę rodzinną;
  • art. 4 pkt 13 definicja
    ubezpieczony – osobę podlegającą ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, określonym w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, a także osobę, która przed dniem wejścia w życie ustawy podlegała ubezpieczeniu społecz…
  • art. 24a ust. 6 zastrzeżenie
    Emerytura obliczona na zasadach określonych w ust. 2–5 nie może być niższa od pobieranej dotychczas renty z tytułu niezdolności do pracy.
  • art. 54 zastrzeżenie
    Emerytur, o których mowa w art. 28, nie podwyższa się do kwoty najniższej emerytury.
  • art. 54a ust. 2 zastrzeżenie
    Emerytura, o której mowa w art. 27a, nie może być niższa od pobieranej dotychczas renty z tytułu niezdolności do pracy.
  • art. 87 zastrzeżenie
    W przypadku gdy emerytura przysługująca z Funduszu określona w art. 26, łącznie z okresową emeryturą kapitałową, albo emerytura przysługująca z Funduszu określona w art. 26, jest niższa niż kwota, o której mowa w art. 85…
  • art. 24a odesłanie
    Emeryturę, o której mowa w art. 24, przyznaje się z urzędu zamiast renty z tytułu niezdolności do pracy osobie, która osiągnęła wiek uprawniający do tej emerytury oraz podlegała ubezpieczeniu społecznemu albo ubezpieczen…
  • art. 27a odesłanie
    Emeryturę przyznaje się z urzędu zamiast pobieranej renty z tytułu niezdolności do pracy osobie, która osiąg-nęła wiek emerytalny wynoszący 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn oraz podlegała ubezpieczeniu społecznemu…
  • art. 89 odesłanie
    Wskaźnik waloryzacji to średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku kalendarzowym zwiększony o co najmniej 20 % realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym.
  • art. 56 ust. 3 odesłanie
    Świadczenie, którego wysokość ustalono w myśl ust. 1 lub 2, zwiększa się o kwotę odpowiadającą części składkowej emerytury ustalonej według zasad wymiaru określonych w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników, z uw…
  • art. 56 ust. 4 odesłanie
    Jeżeli okresy składkowe i nieskładkowe nie zostały uzupełnione okresami wymienionymi w art. 10, emerytura ulega zwiększeniu za okres opłacania składek na Fundusz Emerytalny Rolników, Fundusz Ubezpieczenia Społecznego Rol…

Orzeczenia i interpretacje 70

Powołują ten przepis: 64 orzeczeń sądów powszechnych, SN i TK (SAOS) i 6 orzeczeń sądów administracyjnych (NSA i WSA); najnowsze. Sąd Najwyższy tylko do 2016 r.; orzeczenia sądów administracyjnych dochodzą stopniowo, od najnowszych.

Wszystkie (70) z filtrami według źródła, roku i sądu, szukaj w ich treści

Historia zmian

13 brzmień, obecne od 1.03.2023
od 1.03.2023 do dziśobowiązujetekst ujednolicony ISAPpotwierdzonestały link
Art. 85. 1. Kwoty najniższej renty z tytułu niezdolności do pracy wynoszą: 1) 12501588,0044 zł miesięcznie -– dla osób całkowicie niezdolnych do pracy; 2) 9371191,5033 zł miesięcznie -–dla osób częściowo niezdolnych do pracy. 2. Kwota najniższej … 6, art. 54, art. 54a ust. 2 i art. 87, oraz renty rodzinnej wynosi12501588,0044 zł miesięcznie. 2a. Jeżeli w wyniku waloryzacji emerytura przyznana …
od 1.03.2021 do 1.03.2023z tekstu nowelizacjipotwierdzonestały link
Art. 85. 1. Kwoty najniższej renty z tytułu niezdolności do pracy wynoszą: 1) 12001250,00 zł miesięcznie - dla osób całkowicie niezdolnych do pracy; 2) 900937,0050zł miesięcznie - dla osób częściowo niezdolnych do pracy. 2. Kwota … 6, art. 54, art. 54a ust. 2 i art. 87, oraz renty rodzinnej wynosi12001250,00 zł miesięcznie. 2a. Jeżeli w wyniku waloryzacji emerytura …
od 1.03.2020 do 1.03.2021z tekstu nowelizacjipotwierdzonestały link
Art. 85. 1. Kwoty najniższej renty z tytułu niezdolności do pracy wynoszą: 1) 11001200,00 zł miesięcznie - dla osób całkowicie niezdolnych do pracy; 2) 825900,00 zł miesięcznie - dla osób częściowo niezdolnych do pracy. 2. … 6, art. 54, art. 54a ust. 2 i art. 87, oraz renty rodzinnej wynosi11001200,00 zł miesięcznie. 2a. Jeżeli w wyniku waloryzacji emerytura …
od 1.03.2019 do 1.03.2020z tekstu nowelizacjipotwierdzonestały link
Art. 85. 1. Kwoty najniższej renty z tytułu niezdolności do pracy wynoszą: 1) 10001100,00 zł miesięcznie - dla osób całkowicie niezdolnych do pracy; 2) 750825,00 zł miesięcznie - dla osób częściowo niezdolnych do pracy. 2. … 6, art. 54, art. 54a ust. 2 i art. 87, oraz renty rodzinnej wynosi10001100,00 zł miesięcznie. 2a. Jeżeli w wyniku waloryzacji emerytura …
od 1.01.2018 do 1.03.2019z tekstu nowelizacjiniepotwierdzonestały link
… emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 20022025 r. Nr 11, poz. 108 i Nr 74, poz. 676 oraz z 2003 r. Nr 56, poz. 498 i Nr 166, poz. 1609305) lub do emerytury policyjnej obliczonej według zasad określonych w art. 15a i art. 15d ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, BiuraStraży Marszałkowskiej, Służby Ochrony RząduPaństwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. Nr 53,z 2024 r. poz. 2141121, 1243, 1562 i 1871 …
od 1.12.2017 do 1.01.2018z tekstu nowelizacjiniepotwierdzonestały link
… 2 i art. 87, oraz renty rodzinnej wynosi 1000,00 zł miesięcznie. 3. Kwoty najniższych świadczeń, o których mowa w ust. 1 i 2, podwyższa się przy zastosowaniu wskaźnika waloryzacji, o którym mowa w art. 89-94. 2a. Jeżeli w wyniku waloryzacji emerytura przyznana na podstawie art. 24a lub art. 27a, osobie niemającej okresu składkowego i nieskładkowego wymaganego do ustalenia tej emerytury w wysokości najniższej emerytury, jest niższa od obowiązujących od terminu waloryzacji nowych kwot najniższych rent z tytułu niezdolności do pracy, emeryturę tę podwyższa się odpowiednio do: 1) kwoty, o której mowa w art. 85 ust. 1 pkt 1, jeżeli emerytura z urzędu została przyznana osobie uprzednio uprawnion …
od 1.03.2017 do 1.12.2017z tekstu nowelizacjiniepotwierdzonestały link
Art. 85. 1. Kwoty najniższej renty z tytułu niezdolności do pracy wynoszą: 1) 8801000,4500 zł miesięcznie - dla osób całkowicie niezdolnych do pracy; 2) 675750,1300zł miesięcznie - dla osób częściowo niezdolnych do pracy. 2. Kwota … 6, art. 54, art. 54a ust. 2 i art. 87, oraz renty rodzinnej wynosi8801000,4500 zł miesięcznie. 3. Kwoty najniższych świadczeń, o których mowa w …
od 1.03.2015 do 1.03.2017z tekstu nowelizacjipotwierdzonestały link
Art. 85. 1. Kwoty najniższej renty z tytułu niezdolności do pracy wynoszą: 1) 799880,1845 zł miesięcznie - dla osób całkowicie niezdolnych do pracy; 2) 613675,3813zł miesięcznie - dla osób częściowo niezdolnych do pracy. 2. Kwota … 6, art. 54, art. 54a ust. 2 i art. 87, oraz renty rodzinnej wynosi799880,1845 zł miesięcznie. 3. Kwoty najniższych świadczeń, o których mowa w …
od 1.03.2012 do 1.03.2015z tekstu nowelizacjipotwierdzonestały link
Art. 85. 1. Kwoty najniższej renty z tytułu niezdolności do pracy wynoszą: 1) 415799,0018 zł miesięcznie - dla osób całkowicie niezdolnych do pracy,; 2) 319613,2338 zł miesięcznie - dla osób częściowo niezdolnych do pracy. 2. Kwota najniższej emerytury, z zastrzeżeniem art. 24a ust. 6, art. 54, art. 54a ust. 2 orazi art. 87, oraz renty rodzinnej wynosi 415799,0018 zł miesięcznie. 3. Kwoty najniższych świadczeń, o których mowa w …
od 1.01.2006 do 1.03.2012z tekstu nowelizacjipotwierdzonestały link
… do pracy. 2. Kwota najniższej emerytury, z zastrzeżeniem art. 24a ust. 6, art. 54i, 54a ust. 2 oraz art. 87, oraz renty rodzinnej wynosi 415,00 zł miesięcznie. 3. Kwoty …
od 1.10.2003 do 1.01.2006z tekstu nowelizacjipotwierdzonestały link
… nie była niższa od kwoty świadczeń określonych w ust. 1–3. 6. Emerytury przysługującej z Funduszu nie podwyższa się do kwoty najniższej emerytury, jeżeli przysługuje ona osobie, która ma ustalone prawo do emerytury wojskowej obliczonej według zasad określonych w art. 15a ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2002 r. Nr 11, poz. 108 i Nr 74, poz. 676 oraz z 2003 r. Nr 56, poz. 498 i Nr 166, poz. 1609) lub do emerytury policyjnej obliczonej według zasad określonych w art. 15a ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Grani …
od 2.05.2003 do 1.10.2003z tekstu nowelizacjiniepotwierdzonestały link
… Świadczenia ustalone w kwotach niższych niż określone w ust. 1-–3, w tym także świadczenia ustalone wraz ze zwiększeniami, o których … się do tych kwot z urzędu, a jeżeli ich wypłata była wstrzymana-– po wznowieniu wypłaty. 5. Przepis ust. 4 stosuje się do świadczeń przyznanych zgodnie z postanowieniami umów międzynarodowych ubezpieczonym zamieszkałym w Polsce, w taki sposób, aby suma świadczenia przyznanego na podstawie ustawy i świadczenia zagranicznego nie była niższa od kwoty świadczeń określonych w ust. 1–3.
od 1.01.1999 do 2.05.2003tekst pierwotny ustawypotwierdzonestały link

Odsyłają tu 12

Odsyła do 26