Spis treści ustawy
Art. 18 ust. 4 pkt 8 ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych
zmieniony Obecne brzmienie obowiązuje od 8.07.2026 (Dz.U. 2026 poz. 473).
Co się zmieniło
… stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowy o dzieło.
1b. Za podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne ubezpieczonego wymienionego w art. 6 ust. 1 pkt 1, wobec którego stwierdzono istnienie stosunku pracy decyzją, o której mowa w art. 11 ust. 1 pkt 7a ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2024 r. poz. 1712, z późn. zm. ), przyjmuje się kwoty wykazane z tytułu, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 albo 5, w okresie od dnia wydania decyzji do dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna, a w przypadku wniesienia odwołania do sądu – do dnia, w którym orzeczenie sądu stało się prawomocne.
2. W podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emery …
Aktualne brzmienie
8)osób, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 9a – stanowi kwota stypendium,
Tekst ujednolicony ISAP, stan prawny na 1.11.2026, tekst z 28.07.2026. Wiążący jest tekst ogłoszony w Dzienniku Ustaw: oficjalny PDF ↗, otwórz w wyszukiwarce, zgłoś błąd.
Powiązane przepisy
- art. 18 ust. 1 zasada ogólnaPodstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 1–3 stanowi przychód, o którym mowa w art. 4 pkt 9 i 10, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, ust. 4 pkt 5 i ust. 12.
- art. 6 ust. 1 pkt 9a odesłanieosobami pobierającymi stypendium w okresie odbywania szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego dorosłych, na które zostały skierowane przez inne niż powiatowy urząd pracy podmioty kierujące na szkolenie, staż lub prz…
Historia zmian
23 brzmień, obecne od 8.07.2026
… stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowy o dzieło.
1b. Za podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne ubezpieczonego wymienionego w art. 6 ust. 1 pkt 1, wobec którego stwierdzono istnienie stosunku pracy decyzją, o której mowa w art. 11 ust. 1 pkt 7a ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2024 r. poz. 1712, z późn. zm. ), przyjmuje się kwoty wykazane z tytułu, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 albo 5, w okresie od dnia wydania decyzji do dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna, a w przypadku wniesienia odwołania do sądu – do dnia, w którym orzeczenie sądu stało się prawomocne.
2. W podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emery …
… i nie może być niższa niż 75 % kwoty minimalnego wynagrodzenia.
16. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe marynarzy stanowi zadeklarowana kwota, nieniższa jednak niż kwota minimalnego wynagrodzenia.
… o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 9a – stanowi kwota stypendium,
9) (uchylony)
9a) osób, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 9b -9c – stanowi kwota stypendium,
10) osób, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 22 – stanowi przychód
– …
… w którym zadeklarował wyższą kwotę podstawy wymiaru składek.
8b. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 23, stanowi kwota prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10 na dany rok kalendarzowy, z zastrzeżeniem art. 18 ust. 9 i 10. Składka w nowej wysokości obowiązuje od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia danego roku.
9. Za miesiąc, w którym nastąpiło odpowiednio objęcie ubezpieczeniami …
Art. 18.
1. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych wymienionych w art. 6 ust. 1- pkt 1–3, stanowi przychód, o którym mowa w art. 4 pkt 9 i 10, z zastrzeżeniem ust. 1a i, 2, ust. 4 pkt 5 i ust. 12.
1a. W przypadku ubezpieczonych, o których …
… obowiązuje od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia danego roku.
8a. W przypadku gdy podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi zadeklarowana kwota, zadeklarowanie przez ubezpieczonego kwoty wyższej niż obowiązująca go najniższa podstawa wymiaru składek oznacza rezygnację z ustalenia podstawy wymiaru składek w kwocie najniższej i nie podlega korekcie przez ubezpieczonego za miesiąc, w którym zadeklarował wyższą kwotę podstawy wymiaru składek.
9. Za miesiąc, w którym nastąpiło odpowiednio objęcie ubezpieczeniami …
Art. 18.
1. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 i pkt 18a, stanowi przychód, o którym mowa w art. 4 pkt 9 i 10, z zastrzeżeniem …
… żołnierzy niezawodowych pełniących czynną służbę wojskową, z wyłączeniemwyjątkiem żołnierzy pełniących terytorialną służbę kandydackąwojskową, stanowi kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w … z zastrzeżeniem ust. 9 i 10, a w przypadku żołnierzy pełniącychterytorialną służbę w ramach Narodowych Sił Rezerwowychwojskową rotacyjnie – kwota uposażenia z tytułu tej służby;,
5a) duchownych – stanowi kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę, …
… stypendium,
2a) słuchaczy Krajowej Szkoły Administracji Publicznej -im. Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego – stanowi kwota stypendium,
2b) otrzymujących stypendium doktoranckie …
… o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 9b - stanowi kwota stypendium
10) osób, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 22 – stanowi przychód
– łącznie z kosztami uzyskania i kwotą podatku, o których mowa w …
… w art. 6a ust. 1 pkt 5, stanowi kwota minimalnego wynagrodzenia.
5e. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób pobierających zasiłek dla opiekuna na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów stanowi kwota zasiłku dla opiekuna.
5f. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe …
… emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopie wychowawczym oraz osób, o których mowa w art. 6a ust. 1 pkt 1–4, stanowi kwota 60 % prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego wynagrodzeniaprzyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, ogłoszonego w poprzednim kwartaletrybie art. 19 ust. 10 na dany rok kalendarzowy, z zastrzeżeniem ust. 14 i 15. Składka w nowej wysokości obowiązuje od trzeciego miesiąca następnego kwartałudnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia danego roku.
5c. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe … 6 ust. 2d, ustala się na zasadach określonych dla zleceniobiorców.5d. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczeni …
… emerytalne i rentowe osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne albo specjalny zasiłek opiekuńczy na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych stanowi odpowiednio kwota tego świadczeniaświadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego.
5b. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe … podlegających dobrowolnie tym ubezpieczeniom, o których mowa w art. 7 i 10, stanowi zadeklarowana kwota, nie niższanieniższa jednak niż kwota minimalnego wynagrodzenia, z zastrzeżeniem ust. 3, …
… żołnierzy niezawodowych pełniących czynną służbę wojskową, z wyłączeniem żołnierzy pełniących służbę wojskową w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego oraz żołnierzy pełniących okresową służbę wojskowąkandydacką, z zastrzeżeniem pkt 6 -stanowi kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w … na podstawie odrębnych przepisów, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10, a w przypadku żołnierzy pełniących służbę w ramach Narodowych Sił Rezerwowych kwota uposażenia z tytułu tej służby;
5a) duchownych – stanowi kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę, …
… o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 9a – stanowi kwota stypendium,
9) osób, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 9b - stanowi kwota stypendium
– łącznie z kosztami uzyskania i kwotą podatku, o których mowa w …
… Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób sprawujących opiekę nad dzieckiem wymagającym stałej pielęgnacji lub nad ciężko chorym członkiem rodziny orazpobierających świadczenie pielęgnacyjne na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych stanowi kwota tego świadczenia.
5b. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopie wychowawczym stanowi kwota zasiłku stałego z pomocy społecznej60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, z zastrzeżeniem ust. 914. Składka w nowej wysokości obowiązuje od trzeciego miesiąca następnego kwartału.
5c. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe …
… i rentowe ubezpieczonych, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 5 i 5a, stanowi zadeklarowana kwota, nie niższanieniższa jednak niż 60 % prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego wynagrodzeniaprzyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, ogłoszonego w poprzednim kwartale, z zastrzeżeniemtrybie art. 19 ust. 9 i 1010 na dany rok kalendarzowy. Składka w nowej wysokości obowiązuje od trzeciego miesiąca następnego kwartałudnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia danego roku.
9. Za miesiąc, w którym nastąpiło odpowiednio objęcie …
… – stanowi kwota stypendium doktoranckiego,
3) bezrobotnych -– stanowi kwota zasiłku, świadczenia integracyjnego lub stypendium,
4) osób, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 20 – …
… w art. 6 ust. 1 pkt 21 – stanowi kwota świadczenia szkoleniowego,
8) osób, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 9a – stanowi kwota stypendium,
– łącznie z kosztami uzyskania i kwotą podatku, o których mowa w …
… 4 pkt 9 i 10, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, ust. 4 pkt 5 i ust. 12 i 13.
1a. W przypadku ubezpieczonych, o których mowa w art. 8 ust. 2a, w … na przekwalifikowanie,
5) żołnierzy niezawodowych pełniącychczynną służbę czynną, z wyłączeniem żołnierzy pełniących czynną służbę wojskową w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego oraz żołnierzy pełniących okresową służbę wojskową, z zastrzeżeniem pkt 6, i ubezpieczonych odbywających zastępcze formy służby wojskowej- stanowi kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w … zagranicznej wykonującym obowiązki służbowe w placówce zagranicznej.13. Za przychód, o którym mowa w ust. 1, w przypadku pracowników, których wynagrodzenie finans …
Art. 18.
1. [brzmienie nieustalone]
1. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 i pkt 18a stanowi przychód, o którym mowa w art. 4 pkt 9 i 10, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, ust. 4 pkt 5 i ust. 12 i 13.
1a. W przypadku ubezpieczonych, o których mowa w art. 8 ust. 2a, w … górniczego lub w okresie stypendium na przekwalifikowanie,5) [brzmienie nieustalone]
5) żołnierzy niezawodowych pełniących służbę czynną, z wyłączeniem żołnierzy pełniących czynną służbę wojskową w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego oraz żołnierzy pełniących okresową służbę wojskową, z zastrzeżeniem pkt 6, i ubezpieczonych odbywających zastępc …